Krijgt u geen reactie op uw aanmaning? Schakel dan direct Lips Incasso Advocaten in. Door het inschakelen van ons advocatenkantoor legt u meteen meer gewicht in de schaal. U zult dan een stuk serieuzer genomen worden door uw debiteur. Wij nemen het contact over en u krijgt het geld waar u recht op hebt.
Een aanmaning is een dringend verzoek om een niet betaalde factuur te voldoen binnen een bepaalde termijn. Vaak is dit een schriftelijk verzoek, maar een aanmaning kan ook telefonisch of per e-mail worden verstuurd. Doorgaans worden één tot drie aanmaningen verstuurd voor er professionele hulp wordt ingeschakeld. Een aanmaning wordt ook wel een sommatie genoemd. Vaak is dit de laatste aanmaning. Bij de laatste aanmaning naar consumenten is de wettelijk verplichte betalingstermijn minimaal 14 dagen. Daarom worden deze aanmaningen ook wel 14-dagenbrieven genoemd.
Om uw zakelijke relatie zo professioneel en goed mogelijk te laten verlopen, kunt u voor het versturen van een aanmaning beter eerst een vriendelijke betalingsherinnering met een nieuwe betalingstermijn sturen. Ook kunt u uw debiteur bellen en informeren waarom nog niet aan de betaling is voldaan. Het is immers altijd mogelijk dat uw klant vergeten is te betalen. Met een betalingsherinnering schaadt u het vertrouwen tussen u en uw partner zo min mogelijk. Als uw klant niet op uw betalingsverzoek reageert, verstuurt u een aanmaning of laat u dit aan onze bekwame incasso advocaten over.
Binnen de Nederlandse wet zitten verschillen tussen ondernemingen en consumenten. De Wet Incassokosten (WIK) is van kracht bij consumenten. Deze wet verplicht u om eerst een aanmaning te versturen naar uw klant. De betalingstermijn moet minimaal 14 dagen zijn. Wanneer de particuliere klant de factuur nog steeds niet heeft betaald binnen deze termijn, kunt u de vordering ter incasso overdragen aan een specialist of ervoor kiezen om een tweede aanmaning te sturen.
Ook wanneer uw klant een onderneming is, is het aan te raden om eerst een betalingsherinnering te sturen. Het versturen van een aanmaning naar een zakelijke klant is niet wettelijk verplicht: u mag direct na het verstrijken van de betalingstermijn uw vordering overdragen.
Door het inschakelen van ons advocatenkantoor laat u weten aan uw klant dat het menens is. U wordt dan serieuzer genomen dan wanneer u zelf een aanmaning verstuurt of dit door een incassokantoor laat doen. Dit vergroot de kans aanzienlijk dat uw klant toch de betaling voldoet. Een incassokantoor heeft namelijk niet de bevoegdheden die ons advocatenkantoor wel heeft. Lips Incasso Advocaten mag bijvoorbeeld wel procederen voor vorderingen boven de € 25.000,-. Ook mogen onze advocaten gebruikmaken van bepaalde pressiemiddelen zoals het leggen van (conservatoir) beslag, het aanvragen van faillissement en het voeren van een kort geding.
Blijf in de communicatie met uw debiteur altijd vriendelijk. Uw tekst dient professioneel en beleefd te zijn. In uw brief moet u een aantal zaken verwerken:
Bekijk ook onze voorbeeldbrief aanmaning.
In de veertiendagenbrief aan particuliere klanten benoemt u de wettelijke betalingstermijn van 14 dagen. Uit ervaring weten wij dat er veel onduidelijk is over het ingaan van deze termijn. Het is belangrijk om in acht te nemen dat de termijn pas gaat lopen op de dag na ontvangst van de brief door de consument. U kunt daarbij de volgende zin gebruiken:
“Indien de factuur (facturen) niet is (zijn) betaald binnen veertien dagen vanaf de dag nadat deze brief bij u is bezorgd, zal deze vordering overgedragen worden aan Lips Incasso Advocaten. U wordt dan aansprakelijk gesteld voor alle hieruit voortkomende rente en incassokosten.”
In uw aanmaningsbrief moet u ook de hoogte van de incassokosten (of buitengerechtelijke kosten) benoemen. De hoogte van deze kosten hangt af van uw debiteur.
Volgens de Wet Incassokosten (WIK) is de hoogte van de buitengerechtelijke kosten afhankelijk van uw factuurbedrag. U berekent het bedrag op de volgende manier:
Het minimum aan incassokosten is € 40,- en het maximum is € 6.775,-.
Bij B2B-transacties kunt u zelf afspraken maken met uw klant. Vaak wordt de afspraak gemaakt dat de debiteur 15% incassokosten over de hoofdsom betaalt. Deze betalingsafspraak moet uiteraard van tevoren gemaakt zijn, bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden of in het contract. Wanneer er geen afspraak is gemaakt, gelden dezelfde regels als voor consumenten.
Wilt u graag hulp bij het versturen van een aanmaning of wenst u meer informatie? Neem vrijblijvend contact op met ons advocatenkantoor. Bel 085 0410 700 en maak een afspraak met een van onze incasso advocaten of kom langs tijdens onze inloopspreekuren voor een gratis advies.
Openingstijden | |
Maandag | 09:00 - 17:00 |
Dinsdag | 09:00 - 17:00 |
Woensdag | 09:00 - 17:00 |
Donderdag | 09:00 - 17:00 |
Vrijdag | 09:00 - 17:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |